torsdag 20 december 2012

Filippinerna - Palawan, 32 grader varmt och strålande sol...

Idag var det så dags att lämna Hong Kong och fara vidare till Filippinerna, där vi kommer besöka ett antal öar under resterande del av vår resa.

Dagen inleddes därför på morgonen med taxi/tåg från Kowloon till Hong Kongs flygplats. Därifrån flög vi så vidare till Filippinernas huvudstad Manilla. Här fick vi byta plan och flög därefter vidare till dagens slutstation Puerto Princesa, vilket är huvudorten på  Filippinernas mest västra och otillgängliga ö, Palawan. Denna resa från Hong Kong till Puertos Princesa tog större delen av dagen, varför vi inte hunnit med att göra så jättemycket mer än att förflytta oss idag.

Dagens utsikter, Manilla respektive Palawan, från ovan.

Kvällen spenderade vi i Puerto Princesa där vi tog det lugnt och för första gången fick chans att prova på den inhemska matkulturen i Filippinerna. Ett lands inhemska matkultur kan på inget annat sätt ge en uppfattning om och känsla för dess kultur, och dessutom brukar just gatumaten vara så mycket godare och roligare att äta än att sätta sig på en turistanpassad restaurang och äta i princip samma mat som man gör hemma. Ikväll blev det dock ett restaurangbesök. Även om det var lokala rätter vi åt så behövs därför ytterligare, och rustikare, mat,  innan vi kan tänkas få en god bild över det filíppinska köket.
För övrigt kan vi konstatera att det är riktigt skönt att nu vara framme på Filippinerna. Vädret är helt fantastiskt, strålande sol och trettiotvå grader varmt. Det lilla vi upplevt av kulturen än så länge tyder även på en extrem värme och vänlighet hos de som bor här. Vår avsikt är inte att bli kvar i detta område på Palawan utan vi kommer redan imorgon se om vi kan fortsätta vår resa med mål att ta oss till den nordligaste delen av Palawan, och den lilla byn El Nido. Detta hade vi då tänkt göra med Jeep eller van för att på så sätt även kunna få en känsla för hur Palawan är och ser ut bortom kuststäderna.