måndag 17 december 2012

Hong Kong - Buddha och vardagsliv...

Igår skrev vi ju om hur vi tyckte det var en god idé att göra så kallade "måsten" tidigt så man hade resten av tiden fri att bara insupa stadens väsen. Vi skrev också att vi hade gott om tid här i Hong Kong. Efter en natts sömn kunde vi dock när vi vaknade idag konstatera att vi räknat lite fel och att detta var den sista heldagen i Hong Kong. Tur således att vi betade av de flesta måste-se-platserna igår, så det inte blev en allt för stressande dag idag. Vi har dock även denna dag haft ett fullt schema över platser som vi ville besöka.

Huvudmålet denna förmiddag var att lämna centrala Hong Kong och ta oss till ön Lantau, där världens största sittande Buddha i brons finns. Statyn Tien Tan Buddah är 34 meter hög, väger 250 ton och är belägen på toppen av en bergstopp. Efter att tagit tunnelbanan inne från stan till dess ändhållplats tog vi så kabinbanan Ngong Ping 360 till berget där denna Buddhastaty är belägen. Kabinbanan, som är en av Asiens längsta, är 5,7 kilometer lång, tar 25 minuter och gav en panoramavy över ön Lantau och Hong Kongs Internationella flygplats. Väl uppe på berget fick man så gå 240 trappsteg ytterligare för att ta sig upp till själva statyn. Innan man kom fram till Buddhan fick man dock passera genom först en souvernirshop och sedan Ngong Ping Village som skall visa typisk Kinesisk arkitektur, men som nog mest var en förevändning för att sälja junk och mat till turisterna. Efter att ha spanat in Buddhan tog vi oss via kabinbana och tunnelbana tillbaka till stan.

Bilder från kabinbanan Ngong Ping 360 och Tien Tan Buddha

Väl inne i stan gick vi ner till hamnen för att kolla in skylinen av ön Hong Kong i dagsljus, sett från Kowloon, samt att promenera The Avenue of Stars, vilken är modellerad efter Hollywood Walk of Fame. Denna hedrar filmstjärnor i Hong Kongs filmindustri, så som Bruce Lee, Jet Li, Jackie Chan och John Woo. Kändast på denna promenad är den staty av Bruce Lee som står rest här.

The Avenue of Stars

En annan sak vi inte ville missa i Hong Kong var alla de marknader och det vardagsliv som finns här. Vi tog därför efter detta tunnelbanan norrut några kilometer för att sedan promenera ner genom staden tillbaka mot centrum, samtidigt som vi då gick igenom de marknader som fanns på vägen. Den första marknaden som vi kom till var Gold Fish Market, vilken som den låter mest var inriktad på guldfiskar och andra akvariefiskar. Nästa marknad vi kom till hette Ladies Market, här fanns det mesta men kanske mest inriktad på kläder. Den tredje marknaden vi kom till hette Jade Market. Här såldes hantverk i Jade av alla de slag. Den fjärde marknaden vi så kom till var Temple Street Night Market. Denna hade dock inte öppnat än när vi kom dit, varför vi fick lov att släcka törsten lite för att istället återkomma dit lite senare på kvällen. Vi valde även att äte kvällsmat på en lokal restaurang i detta område.

Gold Fish Market
Temple Street Night Market

Slutligen kan vi konstatera att det är väldigt svårt att lyckas känna någon julstämning, trots snögubbar, fuskjulgranar och diverse annat julpyntande, då man traskar omkring i flipflops och solglasögon...