tisdag 25 december 2012

Julafton i El Nido

Idag vaknade vi så upp på julaftonsmorgonen till trettio graders värme och strålande sol. Lite svårt att till detta få julstämningen att infinna sig, trots alla julsånger, Merry Christmas-girlanger, och låtsasgranar.

Dagen till ära hade vi ingenting inplanerat att göra, utan hade tänkt ta dagen lite som den kom och göra det som vi först kom att känna för. En tanke vi hade dock var att hänga på stranden i El Nido under förmiddagen för att sedan ta en halvdagstur ut i skärgården under eftermiddagen. Efter sedvanlig frukost uppe på takterassen, blåbärspannkakor med någon slags honung, begav vi oss ner till den turoperatör som vi tidigare nyttjat för att se vad som fanns för dagen. Det visade sig dock att halvdagsturen var fullbokad idag. Vi valde därför då att via en annan operatör boka en privat turbåt. Detta gav oss möjlighet att själva bestämma vart vi skulle åka och vilka stränder som vi skulle besöka. Under de tidigare dagarna vi varit här har vi varit på ett antal stränder på öarna Tapiutan, Matinloc, Miniloc, Shimizu, Intalula och Helicopter. Kvar att besöka var för oss den största ön, Cadlao, vilken därför var den ö som vi valde att helt koncentrera oss på idag. Operatören var dock inte standby för att åka iväg, utan var tvungna att ordna med en båt, samt med besättning i form av kapten, turguide och ytterligare en båtsman. Dessutom var de även tvungna att bege sig till marknaden för att köpa kött, färsk fisk, grönsaker och frukt för den lunch som vi skulle äta ute på turen. Vi fick därför lite tid på förmiddagen att hänga nere på stranden i El Nido, där de lokala barnen så glatt denna julaftonsmorgon lekte i vattenbrynet.

Strax innan elva var så båten klar för avfärd. Det visade sig att den båt vi hade för dagen var en båt avsedd för fjorton personer. Besättningen bestod av kaptenen Reggie, guiden Brandon, samt ytterligare en båtsman, vilken inte hade ett amerikaniserat namn och som vi tyvärr inte kommer ihåg. Då det bara var vi två, samt de tre besättningsmännen gick båten riktigt fort och körde med lätthet om övriga turbåtarna, vilka hade ytterligare tolv passagerare i varje båt. Detta passade bra då vi var lite senare än vanligt ut i skärgården.

Den första stranden som vi åkte till var Cadlao Lagoon. Båten var dock lite för stor för att ta sig hela vägen in i lagunen, varför vi var tvungna att simma in cirka fyrahundra meter till den. Då det var rätt strömt och Malin inte hade några fenor valde vi dock att vända tillbaka utan att varit inne i lagunen.

Närmare Cadlao Lagoon än så här kunde vi inte komma med båten. Vattnet var lite väl strömt för att simma in och ut ur utan fenor.

Istället valde vi att åka vidare till en annan strand fin strand. Klockan började nu närma sig tolv och vi kände därför att det kunde vara dags att äta vår julaftonslunch, varför vi bestämde oss för att stanna lite längre vid denna strand. Under tiden vi låg och softade kolgrillades griskött och gulfenad tonfisk. Till detta fick vi även sallad, ris, samt en sojabaserad dressing. Till efterrätt blev det gul vattenmelon och ananas. Maten var alldeles underbart god och tonfisken var betydligt godare än den tonfisk vi ätit på restaurang här i El Nido tidigare kvällar. A+ till maten och framförallt, A+ till det helt fantastiska utsikt som vi hade under måltiden. För att vara ifrån våra familjer, nära och kära kunde man inte haft en bättre jullunch! Fantastisk stund som vi kommer bära med oss länge och kunna ta fram ur minnet när vi behöver lite må-bra-känslor.

Strandbilder från vår andra strand på Cadlao, där vi även åt vår jullunch

Fantastiskt god julaftonslunch nere vid en strand på Cadlao

Vår båt för dagens ö-hoppande

Efter en härlig tid på stranden åkte vi vidare mot Paradise Beach. Där var det nu dock fullt med turbåtar, varför vi valde att åka vidare till närliggande Nat Nat Beach. Detta var under hela vår dag en stor fördel att själva kunna välja vart vi skulle åka och hur länge vi skulle stanna. Inte för att vi är folkskygga, men när man har möjlighet att kunna vara helt för oss själva på helt fantastiska paradisstränder vore det ju dumt att inte ta tillfället i akt. Efter detta strandhugg ville vi så åka runt till nordöstra hörnet av Cadlao, där stranden Sabang Sabang ligger. Denna strand finns inte med på några turer, så vi visste redan innan att vi skulle få hela stranden för oss själva. Det var på denna strand som Robinsson spelades in 1999, då Jerker Dalman vann och RobinssonRobban gjorde sin debut i programserien. Efter att ha promenerat längs stranden och badat en sista gång för dagen, var det så dags att bege oss tillbaka till El Nido igen. Dagen var på det hela taget jättefin, mycket tack vara den fantastiska stund vi hade på stranden där vi intog vår jullunch.

Stranden Nat Nat på Cadlao

Stranden Sabang Sabang på Cadlao

Vad gäller alla stränder här i El Nido består de samtliga till hundra procent av ren korallsand. Känslan av korallsand mellan tårna går verkligen inte jämföra med någon annan sand och hela strandupplevelsen blir helt annorlunda jämfört med att vara vid en strand med vanlig sand. Sanden är puderlen, bestående av extremt små sandkorn, och oavsett hur varmt det är i luften och hur mycket solen än gassar, så är alltid sanden behaglig att promenera i, då korallsand aldrig blir varm. Korallsand gör verkligen halva upplevelsen av att hänga på en strand.

Då det är julafton kände vi självklart att vi ville hitta någon god julkvällsmat att äta också. Den restaurang vi varit mycket på här i El Nido var ikväll full, likaså många andra vi tittade på. Vi hittade dock ett ställe som serverade en buffé av diverse rätter nere vid stranden. Nackdelen var dock att det var en hel del mygg på den restaurangen, varför man nu sitter och kliar myggbett medan man skriver. Allt som allt har det dock varit en bra julafton här i El Nido, och vi önskar alla läsare en riktigt god jul, så, God Jul!