fredag 21 december 2012

Äntligen framme i El Nido!

Idag började sol-och-bad-delen av resan och det var dags att ta sig från Puerto Princesa där vi övernattat , upp till lilla El Nido på norra delen av ön.

Vi hade förbokat transport som skulle hämta oss vid hotellet någon gång mellan 06-06.45 (mer noggrant än så kunde inte anges) så det blev en väldigt tidig uppstigning. När minivanen kom (kl 06.45 så klart) så var det vi och tre till som skulle på. Sedan åkte vi vidare till olika hotell och det blev fullare och fullare i bussen. När det inte fanns en enda plats ledig, alla satt som packade sillar, bagage stuvats undan på alla möjliga och omöjliga ställen och stämningen var klaustrofobisk var det dags att dra. Vägen upp till El Nido var asfalterad större delen i alla fall, men det var grymt skumpigt på bussen. Inte blev det bättre av att chauffören spelade Michael Bolton, Celine Dion och Mariah Carey på hög volym hela vägen. Vi stannade en gång för matrast och vid kl 13 var vi framme. Äntligen! Det vi kan konstatera är att Palawan till största del består av, utöver ett otal berg och dalar då, risplantage, kokosnötsplantage, och basketbollsplaner. Det fanns nära nog lika många basketplaner längs vägen som det fanns herrelösa hundar, vilket då innebär en hel del.

Vårt hotell i Puerto Princesa, där personalen var hur trevliga som helst.
 Rastplatsen på väg till El Nido. För de som känner till rutten mellan Stockholm och Oskarshamn, är detta Palawans Ringarum...

El Nido är en liten by som hittills verkar vara ganska lugn. Anledningen är självklart på grund av att byn är så otillgänglig att det krävs en ansträngning för att ta sig hit. De flesta som dock tar sig hit gör det för att dyka och snorkla i några av världens absolut bästa dykplatser. Det verkar inte vara så många som hänger på stranden på dagarna utan man bokar med fördel in sig på en dyk- eller snorkeltur till någon av öarna utanför. Det finns ett helt gäng öar utanför och ett par av dem har använts som inspelningsplats för Expedition Robinson, säsong 3, 11, 14 och den senaste säsongen 15 (år 2011).

Den första mangoshaken efter framkomst till El Nido (4 st hittills idag)
 Den lilla byn El Nido, från vilken båtturer ut till de omgivande öarna går.

Idag har vi knallat runt och kikat på omgivningarna och även slappat en stund på stranden. Idag kunde även resans första bad äntligen loggas. Verkligen jätteskönt att ha kommit till värmen på allvar nu. Temperaturen låg på 32 grader idag och är i skrivandets stund 27 grader kl 20 på kvällen. Av naturliga skäl har vi valt att inte lägga upp några bilder från solbadandet, då vi rätt snabbt kunde konstatera att våra kroppar inte urskildes från den vita sanden som vi låg på, utan varje eventuellt foto var bara vitt...
Till imorgon har vi bokat in oss på en snorkelutflykt som börjar kl 9. Vi är också ganska slitna och trötta efter en lång resdag igår och tidig uppstigning samt sex timmar på bussen från helvetet idag, så det får bli tidigt i säng.